Journalisten.dk med nyt design

Her til venstre ser du en forsmag på, hvordan journalisten.dk kommer til at se ud fra 10. januar. Nedenfor kan du læse interviewet med redaktør og webredaktør om relanceringen.

Illustration: Journalisten.dk

Journalisten.dk relancerer i mobilvenligt design

09. jan. 2013 – kl. 08.00
Del:
Fra i morgen ser DJs nyhedssite til mediebranchen helt anderledes ud, end det gør i dag. Journalisten.dk relanceres i mobilvenligt design og med skarpere journalistisk prioritering. Desuden bliver designet forenklet. Her fortæller chefredaktør og webredaktør om valgene og ambitionerne for det nye site.

Af Troels Johannesen

For over et år siden besluttede hovedbestyrelsen i DJ, at den trykte udgave af Fagbladet Journalisten fra 2012 skulle udkomme 15 gange i stedet for 20. Samtidig var det ønsket, at nogle af de redaktionelle kræfter, der så blev frigjort, skulle bruges på digital udvikling og journalistik på digitale platforme. Det har Journalistens redaktion så arbejdet med siden, og nu ligger resultatet klar:

En mere enkelt site med færre indgange fra forsiden, med mere tydelig prioritering af indholdet og med et stramt design, der er bygget op i det såkaldt responsive web, så det tilpasser sig til brugernes forskellige platforme.

Kommunikationen.dk har talt med chefredaktør Øjvind Hesselager og webredaktør Bo Elkjær om relanceringen, der er blevet arbejdet intensivt på det sidste halve år.

 

Mindre automatisk, mere håndplukket

- Vi har afholdt en del seminarer internt for at finde ud af, hvad nøgleordene for det nye site skulle være. Det blev særligt ’enkelthed’. Vi tror på, at tingene skal være enkle på det nye site. Vi har haft nogle år, hvor websitet er knopskudt ud i forskellige hjørner. Så med det nye er vi søgt ind til basic. Det gælder både i programmeringen, i designet og prioriteringerne, siger Øjvind Hesselager, for hvem det har været vigtigt at redaktionens syv medlemmer alle har været med i processen, så man har fået en ny fælles platform, som alle kan bruge.

Vi tror på, at tingene skal være enkle på det nye site. Vi har haft nogle år, hvor websitet er knopskudt ud i forskellige hjørner. Så med det nye er vi søgt ind til basic

Bo Elkjær, der har haft fingrene helt nede i maskinen på det nye site, supplerer:

- Hvis du kigger på det nuværende site, kan du se, at der er en helvedes masse indhold, som er maskinelle valg. Listen i toppen er for eksempel ikke prioriteret, men bygger på algoritmer. Siden er meget domineret af ting, der ikke er redaktionelt udvalgt. Det går vi væk fra. Nu kommer der en udelukkende redaktionelt styret forside. Vi har lavet et site, hvor der er en overvejelse bag hvert eneste element på forsiden. Dermed kommer der også en prioritering af hvad der er vigtigst.

 

Prioritereret, enkelt, overraskende

Brugerne vil først og fremmest se, at der er blevet mere luft på Journalisten.dk, når det relanceres. Der er færre indholdselementer at finde fra forsiden, og færre historier der kæmper om brugernes opmærksomhed. Men hvad har egentlig været det vigtigste i omlægningen af sitet?

- Det suverænt vigtigste er den prioriterede forside. Der kan man se, at der er en idé bag. På det nuværende site kan man godt drukne lidt på forsiden, og man kan blive i tvivl om, hvad der er det vigtigste fordi, der er for mange indgange. Nu bliver det meget mere rent, siger Bo Elkjær.

Journalisten.dk skal være sådan et sted, hvor man kommer for at få et helikoptersyn på mediebranchen.

- Journalisten.dk skal være sådan et sted, hvor man kommer for at få et helikoptersyn på mediebranchen. Det skal f.eks. være sådan, at hvis man vil vide noget om de store sager, så skal de finde det hos os, siger Bo Elkjær og nævner sagen om offentlighedsloven som en sag, hvor Journalisten.dk skal have den bedste dækning og det bedste overblik i branchen.

- Vi vil også gerne kunne overraske brugerne, siger Øjvind Hesselager og suppleres af Bo Elkjær:

- Vi skal være et journalistisk eksperimentarium, hvor vi leger med de muligheder, der er. Vi kommer garanteret til at slå nogle skæverter og lave frygtelige fejl, men vi skal prøve tingene af. Det er også med til at gøre det sjovt.

 

Mobil brugervenlighed og design

Fremtiden er mobil, siges det. Og det gælder også brugen af Journalisten.dk. Ud af sitets over 80.000 unikke besøgende i november, kom 21 procent af de besøgende fra enten mobiltelefon eller tablets. Og det har haft stor betydning for de valg, der er truffet i relanceringen.

Når man kigger på vores læsertal, så stiger det generelt, men især på mobile enheder stiger det voldsomt

- Når man kigger på vores læsertal, så stiger det generelt, men især på mobile enheder stiger det voldsomt. Og det betyder, at præsentationen af vores indhold skal passe til det. Sitet skal være så rent, enkelt og hurtigt som muligt. Både det som brugerne ser, og det som ligger under motorhjelmen, siger Bo Elkjær.

Det er virksomheden Linkfactory, der har bistået Journalistens redaktion i arbejdet med udviklingen af sitet, efter at vikarierende medredaktør Andreas Marckmann Andreassen havde lavet de første analyser. Designet er skabt inhouse af Journalistens art director Julie Frölich. Og udover, at der arbejdes med det responsive design, så sitet præsenteres pænt og brugervenligt på både web, tablets og smartphones, har forholdet til det trykte magasin også spillet en rolle:

- I designprocessen går der en lige linje fra magasinet til vores nye web. Det hele er blevet enklere og det visuelle indtryk står mere klart. Linjerne er trukket klarere op, også i redesignet af Journalisten.dk, siger Øjvind Hesselager.

- De reaktioner jeg får på det nye site er positive, siger Bo Elkjær.

- Små ting, såsom at skrifttypen bliver større, og at du kan bruge sitet på din mobil, er store forbedringer. Også det, at der ikke ligger ældre stof i lang tid øverst på forsiden, er en stor fordel.

 

Journalistisk udvikling følger med

En relancering selvfølgelig også mulighed for at revurdere, om det indhold man laver er det rigtige.

- Journalisten.dk er et nyhedssite, men vi vil kunne bruge andre fortælleformer. Vi vil gerne kunne lave længere fortællinger, og tør godt invitere inden for i andre typer journalistik. Det behøver ikke altid være to kilder, der er uenige, siger Øjvind Hesselager, der sammen med Bo Elkjær ser frem mod at indtage nyt land i 2013.

- Vi laver nogle eksperimenter i 2013. Vi har f.eks. en journalist i marken nu, der render og laver undersøgende journalistik og breder en historie ud. Den bliver så præsenteret i longform. Det bliver den lange fortælling på nettet, der både bliver præsenteret på nettet og som download.

Vi laver nogle eksperimenter i 2013. Vi har f.eks. en journalist i marken nu, der render og laver undersøgende journalistik og breder en historie ud

Men det nye site giver også mulighed for til fulde at leve op bruge nettet til de ting det er bedst til. Derfor vil redaktionen også benytte lejligheden til at præsentere deres historier i nye former.

- Vi har god mulighed for at rode op i det digitale hængedynd og lave web-tv, pod cast, databasegrafik og andet. Det er historien, der vælger platformen, siger Bo Elkjær.

 

Populære blogs styrkes

Der hvor brugerne af Journalisten.dk vil kunne mærke, at relanceringen også har betydet noget for indholdet, er når det nye blogunivers foldes ud. Fremover bliver der nemlig færre, men mere prioriterede blogindlæg fra forskellige eksperter i medie – og kommunikationsbranchen.

Og det er der en grund til, for blogs er populært indhold, og klikraterne fortæller sit tydelige sprog: Hvor de mest læst nyhedshistorier opnår i omegnen af 1000 klik, så bliver de mest læste blogindlæg klikket på op mod 35.000 gange.

 

Hvor de mest læst nyhedshistorier opnår i omegnen af 1000 klik, så bliver de mest læste blogindlæg klikket på op mod 35.000 gange

- Når vi relancerer sitet, løfter vi også vores blogunivers, fordi det er så vigtigt indhold. Bloggerne skal være færre og de skal have identitet. De skal have sparring og have redaktionelt modspil. De skal sættes i gang og måske blogge med mere fast frekvens. Blogs er ligeså vigtigt som det andet stof, vi har, siger Øjvind Hesselager.

 

Mindre konflikt, flere indsigtsgivende oaser

- Det væsentlige er, at tingene spiller sammen. Der er ikke noget bedre, end hvis vi har en godt researchet nyhedshistorie og så en begavet analyse ved siden af. Det giver de besøgende meget værdi, siger han.

Folk er afhængige af begavede analyser. Vi kan se, at de små rolige øer i mediehavet, som giver indsigt, der kommer folk

- Folk er afhængige af begavede analyser. Vi kan se, at de små rolige øer i mediehavet, som giver indsigt, der kommer folk. De vil gerne have overblik. Folk vil nogle gange bare gerne have den helt konfliktfri historie, siger Øjvind Hesselager, mens Bo Elkjær dog tilføjer, at en af de nye bloggere på Journalisten.dk – journalisten René Fredensborg - er valgt fordi han ”kan smække til bolledejen”.

Redaktionen bag Journalisten.dk får med relanceringen nye rammer at boltre sig i. Målet er dog det samme som hidtil. Sitet skal være medie – og kommunikationsbranchens foretrukne nyhedssite, og sætte dagsorden.

- Men selv om vi er et nyhedssite, så vil vi gerne selv bestemme, hvad der sker på Journalisten.dk. Vi skal ikke lade andre bestemme. Med det mener jeg, at der ofte kan være et stort hastighedspres på onlinemedier, fordi nerven i at arbejde online er, at man er på - hurtigt. Her er vores ambition ikke bare reagere hurtigt, fordi der f.eks. kommer en pressemeddelelse, vil også gerne gå i dybden og undersøge tingene nærmere. Det er en udfordring, vi skal arbejde med, slutter Øjvind Hesselager.

Det nye site er udviklet i samarbejde med konsulent Ole Nørskov fra noerskov.com og Linkfactory

Tags: Strategi, Websites Af: Troels Johannesen

Kommentarer

Kommentarer

Relateret indhold

Nichemedier vinder frem - følger du med?
En subklubkultur af skribenter og fagnørder leverer en underskov af nichemedier, der byder på unikke indholdsoplevelser på nettet. Og flere af dem lever godt af det. Vil du vide, hvem de er...
Læs mere
Sådan får du succés med Yammer
”Yammer” det mest populære interne sociale dialogmedie i danske virksomheder, og rundt om eksperimenteres der med brugen af det i den interne kommunikation. Men succés med det interne sociale...
Læs mere
Sådan får du dit website til at spille
Tre eksperter giver dig seks tips, der kan være værd at have i baghovedet, når du skal illustrere dit website – og har begrænset budget.
Læs mere

Relaterede nyheder

SoMe-professionelle mangler tid til at gøre det bedre
Der er for lidt tid til arbejdet med sociale medier. Sådan lyder en af konklusionerne i en rundspørge blandt 108 personer, der bruger sociale medier professionelt i forbindelse med deres arbejde...
Læs mere
Ny rapport: Sådan får du dine historier til at overleve
Hvordan kan man levere eftertragtet indhold på alle de platforme, hvor deres brugere er? Det har Danmarks Medie og Journalisthøjskole netop udgivet en rapport om. Rapporten skal hjælpe...
Læs mere
Nichemedier skal overleve på forretningssans og deling
Nichemedierne på nettet pibler frem på, og mange af dem bugner af indhold i tårnhøj kvalitet. Men forretningssansen mangler ofte, og de mange medier kæmper desuden om læsernes opmærksomhed...
Læs mere