Sociale medier er afgørende for danske politikere

04. feb. 2013 – kl. 08.30
Del:
Danske politikere er vilde med Facebook og Twitter, og de sociale medier er blevet afgørende for politikernes kommunikation. Blandt andet fordi man undgår pressen som kritisk mellemled. Det viser en ny DJ-undersøgelse blandt Folketingets medlemmer.

Af Niklas Lind og Troels Johannesen

En ny undersøgelse fra DJ bekræfter, hvad mange aner: At danske politikere i stor stil bruger sociale medier. Undersøgelsen, der inkluderer 58 af Folketingets 179 medlemmer, viser, at næsten alle de politikere, der har svaret, har en Facebook-side, de bruger politisk, og lidt under halvdelen har en Twitter-profil.

Undersøgelsen viser samtidig, at de danske folketingspolitikere for alvor har taget de sociale medier til sig som kommunikationskanal.

Fra Facebook til forsiden

Som politisk kommunikationskanal er Facebook og Twitter nemlig blevet særdeles afgørende for de danske politikere. De er langt fra blot medier, man med vedligeholder med venstre hånd. Således viser undersøgelsen, at 80 % af politikerne mener, at de to sociale medier er vigtige for deres politiske kommunikation. 

Og det er langt fra tilfældigt, hvordan politikerne vælger at kommunikere, når de opdaterer deres Facebook- eller Twitter-profil.  Næsten 90 % af de politikerne, der har svaret på undersøgelsen, siger, at de er bevidste om, at det, de skriver på Facebook eller Twitter, kan blive bragt i andre medier.

Næsten 90 % af de politikerne, der har svaret på undersøgelsen, siger, at de er bevidste om, at det, de skriver på Facebook eller Twitter, kan blive bragt i andre medier

Man skal altså ikke regne med, at en opdatering fra en dansk politiker er hverken spontan eller tilfældig. For undersøgelsen viser, at politikerne i den grad er bevidste om, at journalister holder skarpt øje med dem på de sociale medier.

Og det er helt i orden. Det mener politikerne i hvert fald. På trods af at 2012 var præget af mange debatter om, hvorvidt det er i orden, at journalister citerer fra sociale medier, så er det altså ikke et problem, hvis det står til de danske politikere. Hele 96 % af besvarelserne angiver, at det er i orden, at medierne citerer direkte fra deres Facebook-profil.

På Facebook hver dag

Med over tre millioner profiler på Facebook, har den danske befolkning taget det sociale medie til sig, og det samme kan siges om de danske politikere.

Det er ifølge besvarelserne hverken praktikanter eller pressemedarbejdere, der sidder ved tasterne og opdaterer politikernes profiler

DJs undersøgelse i Folketinget viser, at over 90 % af de folkevalgte politikere er på Facebook, og to tredjedele af dem opdaterer deres Facebook-profil en gang om dagen eller oftere. Og det er ifølge besvarelserne hverken praktikanter eller pressemedarbejdere, der sidder ved tasterne og opdaterer politikernes profiler. Undersøgelsen viser, at stort set alle politikerne selv opdaterer deres profil.

Men det er ikke blot envejskommunikation, politikerne bruger Facebook til. Undersøgelsen viser, at politikerne i høj grad bruger Facebook løbende til politiske debatter med andre, samt til at få input til deres politik.

Et af formålene med den høje aktivitet er da også at kunne kommunikere til vælgerne uden om pressen som kritisk filter


Et af formålene med den høje aktivitet er da også at kunne kommunikere til vælgerne uden om pressen som kritisk filter. Således tilkendegiver mere end to ud af tre politikere på sociale medier, at man kommunikerer dér for at undgå pressen som mellemled. På de sociale medier kan man henvende sig direkte til sin målgruppe.

Tweet, tweet – er I der journalister?

Mens Facebook er vidt udbredt i den danske befolkning, er Twitter stadig et medie, der primært bruges af journalister, organisationsfolk – og så politikere. Det er således kun en lille del af den danske befolkning, der har en Twitter-profil. Det samme kan ikke siges om de danske politikere.

Ifølge undersøgelsen er 41 % af de danske politikere på Twitter, og mere end halvdelen af dem bruger mediet minimum én gang dagligt.  Antallet af politikere på Twitter stemmer godt overens med en anden undersøgelse, der også viser, at over 40 % af samtlige danske folketingspolitikere befinder sig på Twitter.

Dansk Journalistforbunds undersøgelse viser dog, at de langt fra alle er lige aktive. De politikere, der er aktive, bruger deres tilstedeværelse på Twitter til at føre politisk debat med andre samt til at få input til deres politik – altså det samme, som de bruger Facebook til.  

Næsten 80 % af politikerne siger, at de bruger Twitter til at komme i bedre kontakt med de over 1000 danske journalister, der er aktive på Twitter


Der er dog et andet væsentligt argument for, at politikerne i stigende grad har taget Twitter til sig. Næsten 80 % af politikerne siger, at de bruger Twitter til at komme i bedre kontakt med de over 1000 danske journalister, der er aktive på Twitter. 

LÆS OGSÅ: Johannes fornemmelse for Facebook

Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført af Dansk Journalistforbund i december 2012. Den er udsendt til samtlige 179 folketingsmedlemmer, hvoraf 58 deltager. Det svarer til 32 % af Folketingets medlemmer. 

Tags: Offentlig organisation, Politisk kommunikation, Sociale medier Af: Stine Bjerre Herdel

Johannes fornemmelse for Facebook

Foto: Mark Knudsen

"Det er mange mennesker jeg har mulighed for at få i tale via Facebook. Jeg tror, at P1 Debat har færre lyttere, end der er brugere på min profil. Man skal virkelig ud på mange gymnasier for at nå det samme antal mennesker".

Læs hele interviewet med
Johanne Schmidt Nielsen

Relateret indhold

K-folk i kommuner og regioner har også brug for guidelines
Der udsendt hele fem betænkninger, redegørelser og rapporter om ministrenes "særlige rådgivere" (aka spindoktorer) siden de første blev ansat i 1998. I alt omkring 1500 sider - som sikkert har...
Læs mere
Politik er ikke længere kun for politikere
Den traditionelle politikudvikling i disse år under forandring fra en klassisk rollefordeling mellem forvaltning og politikere til et udvidet politikbegreb, hvor også kommunikationskesperterne...
Læs mere
Bedre offentlig kommunikation er lettere sagt end gjort
Når kommunale administrative medarbejdere på sendes på kursus for at blive bedre til at kommunikere klarere, er det eneste sikre udkomme, at konsulentbranchen vil tjene penge. Hvis man skal gøre...
Læs mere

Relaterede nyheder

Det kræver solidt arbejde at trænge igennem på Folkemødet
Der skal meget mere end invitation af spændende oplægsholdere, debattører og en aktuel dagsorden til, hvis årets event på Folkemødet skal blive en succes. Gennemslagskraft på den politiske...
Læs mere
Stor interesse for DJ Social Media Sessions
Stort set alle stole var fyldte til de fire Social Media Sessions, DJ afholdt i uge 8. Jura, Etik og personlig branding på sociale medier er tydeligvis emner, der berører mediefolk, og...
Læs mere
Stor lønfremgang til kommunikationsfolk
Ansatte i både den offentlige og private kommunikationssektor er med en fremgang på 2,0% og 2,7% topscorerne i DJs årlige lønstatistik. Gennemsnittet for alle medlemmer af DJ er 1,8%.
Læs mere